Help! gaat het wel goed met mijn boom???

1. HELP !

Gaat het wel goed met mijn boom??? Deze vraag wordt menigmaal gesteld en is vaak reden voor onrust. Meestal is het een onschuldige en tijdelijke aantasting waarbij geen actie nodig is. Soms een beschadiging door nachtvorst in het late voorjaar. De natuur is zelfvoorzienend, maar ook duidelijk en onverbiddellijk. Bomen en planten op een verkeerde standplaats hebben geen bestaansrecht. Op de kwekerij is er sprake van een natuurlijk selectieproces. Verplanten is een risicovol moment voor een jonge boom of plant. De zwakke exemplaren vinden bij ons de weg naar de composthoop. De bomen die overblijven hebben hun bestaansrecht bewezen. Deze bomen zullen bij hun volgende verplantmoment zelden verzaken, mits op de juiste wijze geplant en verzorgd. Vorstschade hoeft niet desastreus te zijn, veel bomen en planten hebben een sterk herstellend vermogen.

 

2. DE NATUUR IS PRACHTIG ....

Gaatjes in de blaadjes, rupsje, luisjes vormen een onderdeel van de natuur. Blijkbaar is het blad bijzonder smakelijk en gezond, zodat er rupsen van eten. De plant voedt de rupsjes en luisjes, zodat vele jonge vogeltjes weer gevoed kunnen worden. Mooi dat uw boom een essentieel onderdeel van dit ecosysteem mag zijn. Overigens zal een gezonde boom zich moeiteloos herstellen en nieuw blad gaan vormen. Laat de natuur zijn gang gaan. U kunt een bijdrage leveren door te zorgen dat de boom in droge tijden extra water krijgt en natuurlijk jaarlijks voldoende voeding beschikbaar heeft. Heeft de winter vorstschade veroorzaakt?  Snoeit de dode takken dan weg en de boom loopt weer uit op het oude hout. Dit geldt o.a. voor Albizia, Cercis en overige bomen met een iets Zuidelijker herkomst.

 

3. SOMS GAAT HET TOCH NIET GOED ...

Een mooie boom ontvangen, volgens instructies en CHECKLIST geplant en toch geen succes??? Elke boom wil graag groeien en zal daar zijn uiterste best voor doen. In 9 van de 10 gevallen van een dode boom, heeft het te maken met de waterhuishouding. Een boom gaat dood bij te weinig water. Eerst WATER, water en water,  de rest komt later. (zie onze CHECKLIST heb ik mijn boom goed geplant?) Het kan overigens ook voorkomen dat de boom te nat staat. Dan is er geen sprake van verdroging maar van verstikking.

Een boom op de verkeerde plek is een kansloze missie. Voorbeeld: een zuurminnende boom op kalkrijke grond kan geen voeding opnemen.  Een struik/heester voor een zonnige standplaats onder een grote boom kwijnt weg. Een boom voor een vochtige standplaats op droge zandgrond zal verdrogingsverschijnselen, groeiremming en ziektebeelden laten zien. Een plant voor droge zandgrond in natte klei plaatsen zal ook leiden tot een teleurstelling. Te nat, dan stikt de plant. Een grond met een slechte waterhuishouding en te weinig voeding? De natuur straft dit onherroepelijk af. Op onze webshop treft u veel informatie aan.

De hoofdreden van uitval is verdroging .  Wordt het blad geel en valt het binnen 14 dagen af, dan is er sprake van droogteverschijnselen. De boom stoot blad af om te overleven. Controleer of de tak nog in leven is. U krabt met uw nagel de tak een beetje aan. Daaronder treft u een frisse witgroene onderlaag aan. Vaak herstelt de boom weer als er voldoende water wordt gegeven. Is de bast taai en de onderlaag bruin, dan is de tak dood en loopt niet meer uit.   Wordt het blad geel, daarna bruin en zit het nog 'taai' vast aan de tak, dan is er sprake van verstikking. Er blijft dan te lang water in het plantgat staan. Meestal is het dan einde boom.

Met name het 1e stressvolle jaar na aanplant is een boom gevoelig voor aantastingen. De boom heeft tijd nodig om zich in de grond te wortelen. Een tekort aan opneembaar water en voeding zal een rol spelen, omdat er onvoldoende wortels zijn, die dit kunnen opnemen. Dit gaat gepaard met stress, waardoor de gevoeligheid voor ziekten en plagen toeneemt.Gaat het om een onschuldige seizoensaantasting van insecten, die onderdeel uitmaken van het ecosysteem? Is het een gebrek aan water? Te weinig licht?  Te winderig? Is het een ongunstige standplaats die nog verbeterd kan worden, zodat herstel mogelijk is? Betreft het een gebreksziekte, welke middels bemesting is op te lossen of is het in een uitzonderlijke situatie een dodelijke ziekte die de boom uiteindelijk fataal zal worden? 

 

4. KUNNEN WIJ U HELPEN?

Mocht u vragen hebben over de conditie van uw pas geplante bomen dan kunnen we vaak al aan de hand van foto's meer vertellen en een advies geven. Mailt u het liefst een aantal foto's van de gehele boom, de standplaats , een detail van wat bladeren naar info@tenhoven-bomen.nl. Vermeldt u daarbij ook de datum van aanplant en hoeveelheid en frequentie van watergeven. Helaas beschikken we niet over de bekende GLAZEN BOL en kunnen we in een aantal gevallen niets anders melden dan, de boom blijven verzorgen en afwachten. Binnen onze mogelijkheden willen we u graag op afstand adviseren en aansturen om tot een tuinsucces te komen. Een goede voorbereiding blijft nog steeds het halve werk.

TEN HOVEN levert een levensvatbare boom en voert de plantwerkzaamheden technisch correct uit,  maar is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van de standplaats en/of de waterhuishouding, de verzorging van de boom, alsmede overige factoren welke buiten onze invloedssfeer valt.

Het is ook mogelijk dat wij bij u langskomen op locatie om naar de bomen te kijken en u te adviseren. Een adviesbezoek van één van onze specialisten op locatie Regio Apeldoorn kost € 195,-  (incl btw) Een adviesbezoek in de rest van Nederland of België is op aanvraag.

 

5. GARANTIE OP ONZE BOMEN EN PLANTEN

In de praktijk gaan zelden bomen dood, mits volgens onze richtlijnen een boom wordt gekozen en wordt aangeplant. Wij garanderen dat we een levensvatbare boom of plant leveren en als wij de boom voor uw aanplaten krijgt u uitloopgarantie in het 1e groeiseizoen tot 1 juni. Bomen met kale wortel of planten die bekend staan om hun vorstgevoeligheid vallen buiten de garantieregeling.

Mocht er een, door ons aangeplante, boom of plant geen uitloop laten zien, dan heeft u recht hebben op een vervangende plant. Uitval dient u voor 1 juni per email, voorzien van foto, te melden. Wij zullen u een nieuwe plant aanbieden. U krijgt bericht wanneer deze plant voor u klaar staat om af te halen. Bezorgen tegen regulier tarief is ook mogelijk.

GARANTIE PLUS.  wilt u garantie over een langere periode van 1-5 jaar dan kunnen wij u dat tegen meerprijs ook aanbieden. Voorwaarde is dat de boom door ons jaarlijks wordt gemonitoord en onderhouden. Dit betreft altijd maatwerk en is op aanvraag.

COULANCE. In een aantal gevallen zal er geen garantie van toepassing zijn op een dode boom. We begrijpen dat u dan teleurgesteld zult zijn. Opdat uitval zich niet zal herhalen, zullen we proberen om samen met u te achterhalen wat de oorzaak van de uitval is geweest en kunnen we u wellicht een coulancevoorstel m.b.t. de vervangende boom of plant aanbieden.

7. SOORTECHTHEID.

Wij garanderen soortechtheid van onze bomen. Soms zijn we echter afhankelijk van derden in de leveringsketen zoals bij vruchtbomen helaas nog wel eens voorkomt. Indien blijkt dat ondanks onze zorgvuldigheid de soortechtheid niet klopt, kunt u de boom omruilen op de kwekerij.(zelfde maatvoering als de aanschafmaat) Een eventuele verrekening kan nooit hoger zijn dan het aanschafbedrag van de boom.